3. De Short Stirling MK III bommenwerper

In het begin van de Tweede Wereld Oorlog was de Short Stirling, de eerste zware bommenwerper van de RAF Bomber Command. Als antwoord op de snel ontwikkelende Duitse luchtmacht, was de roep om een grotere bommenwerper steeds luider. Short Stirling kwam met een ontwerp deels gebaseerd op de Short Sunderland vliegboot. Maar al snel bleek de spanwijdte niet in overeenstemming met de meeste hangars en zodoende werd besloten de spanwijdte enigszins in te korten. Maar hierdoor kon hij niet genoeg liftkracht ontwikkelen op de veelal korte startbanen en dat was dan de aanleiding om het onderstel te verlengen waardoor de vleugelinvalshoek steiler werd en het vliegtuig tijdens de start sneller liftvermogen kreeg. Daarom had het vliegtuig als het op de grond stond ook een markante uitstraling met zijn hoge neus.

Het type is minder bekend dan de Halifax en Lancaster bommenwerpers. Het ontwerp van de Short Stirling was een vliegtuig wat, naar men zei, wel heerlijk vloog en voor zijn omvang best wendbaar was. De Stirling III bommenwerper had een lengte van 26,58 meter en had een spanwijdte van 30,19 meter. Er zijn van dit type III bommenwerper 2.383 stuks geproduceerd. Er waren zeven bemanningsleden aan boord. Het vliegtuig was voorzien van 8 stuks 0.303 inch mitrailleurs om zich te verdedigen. Deze waren geplaatst in de neus, op de rug en in de staart. Vier Bristol Hercules XVI motoren met elk 1650 pk zorgden dat er onder ideale omstandigheden een topsnelheid kon halen van 435 km/uur. Niet een hoge snelheid, wat hem ook weer kwetsbaarder maakte. De bommenwerper kon maximaal 6.356 kilo bommen meenemen. De verliezen van de Stirling bommenwerpers liepen in 1943 op tot ongeveer 15% per missie, terwijl deze van de Lancaster en Halifax op 6-7 % zaten. Mede door de hoge verliezen werd in 1944 besloten om de Stirling niet meer in te zetten voor bombardementen.

Alle gebouwde exemplaren zijn verdwenen. Wel is er een "Short Stirling project", waarbij men weer het plan heeft opgepakt om te proberen een nieuw exemplaar samen te stellen. Stukje bij beetje zijn de eerste onderdelen al bij elkaar gebracht.