Vorderingen van de bouw

En dan is het eindelijk zo ver! Het monument wordt op een dieplader vervoerd naar de spoorhaven in Stavoren. Hier wordt het 22 ton wegende gevaarte op een kraanschip geplaatst en naar de uiteindelijke bestemming gevaren.

Het beton is genoeg uitgehard om de vleugel uit te pakken. Met twee kranen wordt de mal van z'n plaats gehaald en zijdelings neergelegd. De vleugel komt tevoorschijn en ziet er fantastisch uit! Met vereende krachten wordt de vleugel op zijn sokkel neergezet en bevestigd. Vervolgens wordt ook hier weer een bekisting gemaakt en volgestort met beton. ...

Met een stralend zonnetje aan de hemel wordt de grondplaat voor het informatiepaneel gelegd. Ook worden de betonnen traptreden weer recht gelegd. Zo staat alles er weer netjes bij en kan iedereen veilig boven komen.

Dan is het zo ver: het beton voor de vleugel kan gestort worden. Door de complexe vorm van de mal en de bewapening is er gekozen voor vloeibeton of zelfverdichtend beton. Er wordt 9 ton antracietkleurig beton gestort. Nog even spannend of de mal sterk genoeg is maar gelukkig gaat alles goed.

Voor de opbouw van de 4 meter hoge vleugel is een mal nodig. Dankzij vrijwilligers uit Molkwerum en omstreken zijn de twee helften van de mal gevuld met bewapening. Dankzij vele uren ijzervlechten en stevig denkwerk is de mal gereed voor 9 ton

Terwijl er ook op andere plaatsen wordt gewerkt aan het monument, wordt de bekisting voor de vloerplaat gevuld met beton. Op de rechterfoto steekt de wapening nog uit, hierop wordt later de vleugel geplaatst.

Met het leggen van de bekisting voor de vloerplaat van het monument is dit het begin van de realisatie van het monument. Hierna kan de bewapening aangebracht en het beton gestort worden.