9.  Actie en tegenactie. Heinz Vinke


De 23-jarige Duitse piloot Oberfeldwebel Heinz Vinke schoot het vliegtuig op 23 juni om 02.26 uur neer. 

Na de bombardementen op Mülheim werd de bemanning op de terugweg onderschept. Op zo'n zes kilometer ten Oosten van den Oever werd de trage bommenwerper ingehaald door een Duitse nachtjager van het type Messerschmitt Bf110. Het 75 Squadron verloor deze bewuste nacht naast de vier Stirling bommenwerpers, 23 bemanningsleden.

Messerschmidt BF110
Messerschmidt BF110

[In sommige verslagen staat dat ze neergeschoten zijn door een zekere Lothar Linke, maar dat kan niet omdat Linke al was neergeschoten in mei 1943, door geallieerden en hij bij het verlaten van het vliegtuig dodelijk geraakt werd door de staart van zijn eigen vliegtuig]

De Duitser Heinz Vinke was via de Hitlerjugend bij de Duitse Luftwaffe gekomen. Hij was al gauw ingedeeld bij de nachtjagers. Hij was piloot in een Messerschmit BF 110. Hij gold als een heel goede piloot en had al vele overwinningen op zijn naam staan. Ook was hij al een paar keer gecrasht.

Braham (rechts) met Bill “Sticks”Gregory, die het langst met hem meevloog als radio- en radaroperator, 1943
Braham (rechts) met Bill “Sticks”Gregory, die het langst met hem meevloog als radio- en radaroperator, 1943


In oktober 1943 werd Vinke neergeschoten ter hoogte van Schiermonnikoog. Tezamen met nog 4 andere BF110's. Door jagers van de RAF die een bombardementsvloot voor Bremen begeleidden. Vijf Bristol Beaufighter night fighters van het 141 Squadron, onder bevel van Wing Commander Bob Braham schoten deze Messerschmitts neer. Volgens de verhalen had Braham de gewoonte kort op zijn prooi te vliegen, in dit geval de BF110 van Vinke. Braham zag Vinke uit het vliegtuig klimmen en zou hem eerst onder vuur nemen. Zijn copiloot "Sticks" weerhield hem ervan om het vuur te openen. Vinke was de enige overlevende. 



Het zou niet het enige ongeluk van Vinke zijn. Vliegend over Noord-Holland kreeg hij eens een technische storing en moest hij een noodlanding maken. Zijn medebemanningslid, die op order van Vinke eruit was gesprongen, overleefde de val niet. Vinke maakte een buiklanding in een korenveld op Texel en overleefde de crash, zij het wel met enige verwondingen. 





In Heiloo (NH) was door de Duitsers het gebouw van de St. Willibrordus stichting gevorderd en ingericht als "lazaret" oftewel een militair hospitaal. Hier werd Vinke opgenomen en verzorgd.

Vinke bleek niet geheel onbesproken. Zo wordt verteld dat hij een keer voor de krijgsraad geweest is voor een schiet incident met mede militairen waarbij iemand gewond was geraakt. Er bleek drank in het spel. Ook heeft hij eens arrest gehad voor een vliegstunt op het vliegveld van Leeuwarden. Door rakelings over te vliegen was een BF 110 vliegtuig beschadigd geraakt. Het is niet bekend of het zijn eigen vliegtuig betrof. 

 Zijn einde vond hij toen hij 26 februari 1944 boven het kanaal vloog met zijn Messerschmidt op zoek naar overlevenden van een andere crash. Het was overdag en hij werd opgemerkt door twee Hawker Typhoons van het 198e squadron gevlogen door F/ L (later Colonel) Raymond "Cheval" Lallamont DFC en F/O. George Hardy. Het is natuurlijk niet onwaarschijnlijk dat de aandacht van de bemanning vooral op de situatie beneden hen gericht was en dat ze daarom de twee Britse Typhoons niet gezien hadden. Voor die snelle wendbare toestellen waren ze niet een heel moeilijke prooi. [Vinke zijn kist werden geraakt in de rechter motor, zoals te zien is op de foto. De mitrailleurs van sommige toestellen waren voorzien van camera's, zodat tijdens het schieten foto's werden gemaakt. Dit was ook het geval bij het neerschieten van Vinke.

Het vliegtuig stortte in zee. Zijn bemanning werd ook gedood. Hun lichamen werden nooit teruggevonden. M.I.A.]

Op 25 april 1944 werd Vinke postuum onderscheiden met het Ridderkruis van het IJzeren Kruis met Eiken Bladeren .

Oberfeldwebel (Master Sergeant) Vinke werd gecrediteerd met circa 150 gevechtsopdrachten en operaties waarbij hij 54 geallieerde vliegtuigen heeft neergehaald allemaal bij nacht, volgens de overlevering.