4. Raymond Anthony Kennedy en William Stuckey

 


Raymond Kennedy werd op 9 juni 1915 geboren in St. Marylebone, een wijk in Londen City. Zoon van vader Patrick Michael en moeder Florence Ann Kennedy. Hij is rond zijn 25e jaar als vrijwilliger bij de RAF gekomen waar hij werd opgeleid als vliegtuigschutter.

1003148 - Sgt. - Rear Air Gunner - Raymond Anthony Kennedy - RAFVR 


William Stuckey werd op 22 augustus 1913 in Plymouth en kwam van Mildenhall, Suffolk. Hij was de zoon van William Edwin en Alice Mary Stuckey. We weten dat hij getrouwd was met Peggy Sewell (geb. 1918) uit Bury St Edmunds in Suffolk. Hij was gepromoveerd tot piloot/officier op 25 november 1942 en had naast de pilotenopleiding ook een Navigatie-opleiding gedaan.

51042 P/O Navigator. William Stuckey, RAF

Raymund Antony Kennedy en William Stuckey komen we samen al tegen als ze in 1942 bij het 75th Squadron dienen. Kennedy als midden-boven- schutter en Stuckey als navigator.

Onder het bevel van piloot F/L Frank Albert Sandeman doen ze vele vluchten. We vinden verslagen van de acties. Om een klein beetje een beeld te krijgen van de plek waar ze dienden en wat ze zagen en meemaakten in de lucht, geven we enkele van die verslagen weer.

We zien hen als bemanningsleden op 9 december 1942, bij een aanval tegen doelen in Turijn met de Stirling Mk.I BK.620 AA-A.  Er werden vijf vliegtuigen ingezet om het doelwit aan te vallen. Bomladingen met brandbommen werden door alle vliegtuigen in het doelgebied gedropt. Alle bemanningen meldden dat de stad in vuur en vlam stond en dat er enorme rookkolommen te zien waren. Er was een gemiddelde hoeveelheid van zowel licht- als ook zwaar afweergeschut. Er werden geen vijandelijke vliegtuigen gezien. Er was geen wolk bij het doel, het was wel wat mistig, maar het zicht was redelijk goed. De navigatie was goed. Dit kan worden beschouwd als onze meest succesvolle Stirling-operatie tot nu toe.

De bemanning:

F/L Frank Albert Sandeman, RAFVR 741294/ 86686 - Piloot.
Sgt. Roy Arthur Williams, RAFVR 1332658/ 140912 - tweede Piloot.
W/O William Stuckey, RAFVR 51042 - Navigator.
Sgt. James Morley Newton Thornton, RAFVR 1041442 - bommenrichter.
F/S H.W. Rossiter, RAFVR 638839 - telegrafist.
Sgt. Clifford Abbott, RAFVR 1098896 - Boordwerktuigkundige.
Sgt. Raymond Anthony Kennedy, RAFVR 1003148 - Mid-bovenschutter.
P/O Alexander Fielding Minnis, RAFVR 126499 - staartschutter.

Vertrek 17:30 - geland 02:30 - vluchttijd 09:00

Daarna voeren Kennedy en Stuckey met deze bemanning de volgende acties uit:

16/12/1942 - Operaties. "Tuinieren" bij Bordeaux met de Stirling Mk.I BK.620 AA-A

Negen vliegtuigen werden aangewezen om de bovengenoemde operatie uit te voeren met "1500 pond groenten". Bij de start was behoorlijk wat zijwind en door het plotseling draaien tijdens het opstijgen begonnen drie vliegtuigen heftig te zwaaien. Toen sergeant Franklin probeerde op te stijgen in de Stirling I, R9245, had hij dezelfde problemen, tijdens de start, ging het vliegtuig rechtop staan en vloog stijl de lucht in, maar stortte neer op anderhalve kilometer van het vliegveld. Twee mijnen in het vliegtuig explodeerden en alle bemanningsleden kwamen om. Later bleek dat het stuurboord landingsgestel de olietank weggedrukt had naar de binnenkant van de stuurboordmotor en deze motor zou op hol geslagen zijn, waardoor het vliegtuig in de grond draaide. Hierna is geen ander vliegtuig vertrokken. De drie vliegtuigen, waaronder dus de BK 620 van Stuckey en Kennedy, die met succes opstegen, "plantten" allemaal hun "groenten" in het toegewezen gebied. Er werden wat licht afweergeschut en een paar zoeklichten waargenomen. Er werden geen vijandelijke vliegtuigen gezien. Het weer was wisselend met zware regen en hagelstormen boven de "tuin", maar over het algemeen helder. De navigatie was goed.

Vertrek 21:50 - geland 04:40 - vluchttijd 06:50

[Het neerstorten van de Stirling BK 620 op 17 december 1942.

het vliegtuig de BK620 waar we Kennedy en Stuckey in tegen kwamen wordt overgenomen door P/O Kenneth John Dunmall en zijn bemanning. Een bemanning die al veel verschillende vliegtuigen hebben gehad. Zoals velen begonnen met Wellingtons en na een paar Stirlings nu dan de BK 620. Op een actie naar Fallersleben vertrekken ze met nog vier andere Stirlings van het 75ste squadron. Slechts één van deze vijf vliegtuigen komt weer terug in Engeland, Eén van de Stirlingspiloten komen we ook tegen als piloot bij de loopbaan van James Leonard Richards. De Captain van de Stirling BF400: P/O Gerald Howard Jacobson. Hij en de gehele bemanning komen om. Maar ook de BK 620 wordt tijdens deze actie geraakt. Maar nu onder bevel van K.J.Dunmall. De missie was duidelijk en verder ook wel geslaagd, maar op de terugweg worden ze geraakt door afweergeschut en beschoten door nachtjagers. Het vliegtuig zal crashen, waarop zes bemanningsleden besluiten eruit te springen met de parachute. De piloot doet nog een poging om het toestel in de lucht te houden. Maar hij moet het opgeven. Rakelings over een paar huizen neemt hij nog met zijn landingsgestel een houten schuurtje mee het water in van de Westeinderplas ten zuiden van Aalsmeer. Na de crash steekt er nog een gedeelte van het vliegtuig boven het water uit. Door de Duitsers werd aan Belgische bergers, die in de buurt waren, opdracht gegeven om het vliegtuig zo intact mogelijk te bergen, maar dat lukte niet. Het werd zwaar beschadigd. En eenmaal op de kant dan ook maar volledig uit elkaar gehaald en afgevoerd op treinwagons. In 1979 werden nog enkel kleine onderdelen en de staartkoepel gevonden, die in een museum zijn ondergebracht. Op de kant staat nu een monument met daarop een propeller van het vliegtuig.

De piloot overleefde wonderwel de crash en werd even als de andere bemanningsleden krijgsgevangen gemaakt. Ook nog bijzonder daarbij is dat de bommenrichter van het toestel P/O Eric Ernest Williams, tijdens zijn krijgsgevangenschap in Stalag Luft III samen met andere gevangenen een ontsnappingsplan ontwikkelde met de naam: ''The wooden horse". Van onder uit een trainingstoestel dat dagelijks buiten werd opgesteld om de militairen fit te houden, werd een tunnel vervaardigd onder het hek door. Als 's avonds het toestel weer naar binnen werd gebracht dan was het gat weer keurig onzichtbaar gemaakt. Tot de dag dat ze ontsnappen en na ruim een jaar op 29 december 1943 keert hij terug in Engeland. Hij heeft een boek over de belevenissen geschreven met de naam "The Wooden Horse" in de vijftiger jaren is het boek verfilmd.]

Kennedy en Stuckey krijgen een ander vliegtuig. Zij en hun bemanning krijgen de Stirling Mk.I BK624 AA-A. We zien hen bij een aanval op doelen in Hamburg op 3 maart 1943. Negen vliegtuigen moesten het doel aanvallen met brandbommen. De bemanningen kregen de opdracht terug te keren bij slecht weer, wat ook gebeurde. Door zware bewolking en ijsvorming moesten vijf vliegtuigen vervroegd terugkeren. Twee vliegtuigen vielen het doelwit aan, maar ze konden de resultaten niet waarnemen vanwege bewolking. Er was afweergeschut en zoeklichten. Lage bewolking verhinderde de nauwkeurigheid. Er werden geen vijandelijke vliegtuigen gezien. De navigatie was goed. Twee vliegtuigen keerden niet terug, het waren Stirling 1 BK604 onder leiding van P / O J McCullough en Stirling 1 R9280 onder leiding van P / O K.H. Blincoe. Dit was een triest verlies aangezien ze twee van de oudste kapiteins van het Squadron waren.

Vertrek 18:25 - geland 21:50 - Vluchttijd 03:25

04/02/1943 - Aanval op doelen in Turijn met de Stirling Mk.I BK624 AA-A Zeven vliegtuigen moesten het bovenstaande doel aanvallen met zware bommen en brandbommen. Slechts vijf vliegtuigen vielen het doel aan, twee keerden vroeg terug, één vanwege een defecte geschutskoepel en problemen met de communicatie en de andere omdat het vliegtuig niet over de Alpen kon klimmen. Daarom bombardeerde die enige doelen in bezet Frankrijk. De vijf vliegtuigen die het doelwit aanvielen, deden dat met succes op Pathfinder markeringen. Er werden grote branden gezien vanuit hun eigen en andere vliegtuigen. Licht en zwaar afweergeschut werd aangetroffen, wat onnauwkeurig was. Er waren ook enkele zoeklichten in werking. Er werden enkele vijandelijke vliegtuigen gezien, maar er was geen gevecht nodig. In Frankrijk werd zware bewolking aangetroffen, maar het weer was goed met duidelijk zicht op het doelgebied. Navigatie was erg goed, door de apparatuur en visueel. Dit wordt beschouwd als een zeer goede en geconcentreerde operatie.

Op 5 februari worden vier vliegtuigen aangewezen om mijnen te gaan leggen bij de Friese eilanden Drie van de vliegtuigen hebben met succes hun mijnen geplant in het toegewezen gebied. Alle vliegtuigen vlogen in vrij dichte bewolking. Van de Engelse kust tot het mijngebied. Geen afweergeschut, zoeklichten of vijandelijke vliegtuigen werden gezien. De navigatie was erg goed. Stirling 1 BK617 aangevoerd door Sgt. R.E. Redding keerde niet terug. Dit vliegtuig vertrok om 18.10 uur en om 19.43 uur kwam het bericht dat ze iets te communiceren hadden met de basis, maar dit is nooit ontvangen. Later werd gemeld dat het vliegtuig vlak bij Cromer in vlammen was neergestort.

Er werd verder niets vernomen van de bemanning of het vliegtuig, hoewel er door Air Sea Rescue werd gezocht.

Vertrek 17:55 - geland 21:05 - Vluchttijd 03:10

Op 7 februari 1943 worden er acties op doelen bij Lorient gepland. De mannen vliegen weer met de Stirling Mk.I BK624 AA-A en hun vaste bemanning. Negen vliegtuigen werden ingezet om het doel aan te vallen met zware bommen en brandbommen. Acht van de vliegtuigen vielen het doel aan, het andere vliegtuig keerde vroeg terug omdat de intercom faalde. Verder kon de actie als geslaagd beschouwd worden

Vertrek 18:05 - geland 23:05 - vluchttijd 5:00

Dan volgen er nog meer vergelijkbare verslagen over verschillende missies van deze bemanning met hun vertrouwde Stirling BK624. Op 16 februari wederom een aanval op Lorient, 18 februari het droppen van mijnen in de baai voor Bordeaux. Op 25 februari worden bombardementen uitgevoerd op Neurenberg en op 26 februari op Keulen. Vanaf dat moment maakt Stuckey niet meer deel uit van de bemanning. Bij de actie op 28 februari op doelen bij St. Nazaire ontbreken ze beide. Misschien verlof of andere verplichtingen. Maar op 1 maart treedt Kennedy weer aan bij een aanval op Berlijn maar zijn dienst in deze bemanning zien we beëindigen na een missie naar Hamburg.

Over hun dienst in maart en april weten we verder niets. Dit kan te maken hebben met verlof of met trainingen. Maar waarschijnlijk worden ze vanaf begin juni ingedeeld bij de bemanning van de Stirling EH889 onder commando van- Flight Lieutenant Thomas Fraser McCrorie. Stuckey als Co-piloot en Navigator. Kennedy komt een missie later aan boord als staartschutter.