7. Eric Grainger

Sergeant/Flight Engineer Eric Grainger - RAF VR 625045

Geboren op 13 juli 1921 te Newport, Engeland. Hij is zoon van William Henry en Myra Grainger

Meer weten we eigenlijk niet van hem. Geboorteplaats en opleiding. Het is niet te vinden.

Hij was opgeleid als boordwerktuigkundige (Flight Engineer) De boordwerktuigkundige was verantwoordelijk voor de technische kant van het vliegtuig en alle onderdelen. Hij hield bij, hoe de systemen functioneerden en besprak met de piloot de stand van zaken over bijvoorbeeld brandstof. Vooral bij start en landing had hij een rechtstreeks contact met de piloot omtrent alle werkende functies zoals o.a. de vleugelflappen, het landingsgestel en motorische details. Als er mankementen aan het vliegtuig kwamen, dan nam hij dat weer door met het grondpersoneel, die dat dan moesten repareren. Hij had daarin een aansturende en controlerende functie.

Om ook een klein beetje een beeld te krijgen van de belevenissen van Eric Grainger in de lucht, geven we enkele van missieverslagen weer die zijn opgetekend.

Eric treedt op 21-jarige leeftijd, op 1 januari 1943 aan bij het 75th RNZAF-squadron in NewMarket, Suffolk. Als vast bemanningslid bij F/S Charles Arnold Rothschild op 16 februari 1943 bij aanvallen op doelen bij Lorient, Frankrijk, waarbij zeven vliegtuigen werden ingezet om de bovengenoemde aanvallen uit te voeren met bommen en brandbommen. Alle vliegtuigen hebben met succes hun taak uitgevoerd in het doelgebied, grote branden waren in het hele gebied te zien. Wel was er afweergeschut. Tijdens het eerste deel van de aanval was dat zeer hevig, maar het zwakte enorm af toen latere vliegtuigen arriveerden. De zoeklichten waren zeer nauwkeurig. In de lucht bundels werden verschillende vliegtuigen gegrepen, waarbij één vliegtuig wel 8 minuten werd vastgehouden. De piloot ondernam een zeer gewaagde actie om weg te komen en kwam uiteindelijk na grote moeite weer vrij. Verschillende vijandelijke vliegtuigen werden gezien, maar er werden geen aanvallen uitgevoerd. Boven het doelgebied was er zeer verspreid lage bewolking, hoewel het zicht zeer goed was. Navigatie was uitstekend.

Stirling Mk.I W7469 AA-T/C/O?

F/S Charles Arnold Rothschild, RCAF R.66347/ J.18852 - Pilot.
Sgt. George King Samson, RNZAF NZ402563 - Navigator.
S/L George Eric Fowler, RAF 86427 - Air Bomber.
Sgt. Richard DouglasTod, RCAF R.91741 - Wireless Operator.
Sgt. Eric Grainger, RAFVR 625045 - Flight Engineer.

Sgt. J.L. Moss, RAFVR 1312565 - Mid Upper Gunner.
F/L Guy Lionel Roy Heywood, RNZAF NZ40622 - Rear Gunner (Gunnery Leader).

Vertrek: 19:00 - Geland 00:15 vluchttijd 05:15

Hadden Kennedy en Stuckey met hun bemanning op 5 februari '43 al mijnen voor de Friese eilanden gelegd en zou Richards met een andere vlucht hetzelfde doen op 27 april '43, ook Eric Grainger zou deze missie hebben uitgevoerd. Zij het nu met een andere Stirling (Mk.I BF398 AA-F), maar wel met bijna dezelfde bemanning (alleen een andere staartschutter) Zo gaan ze op 26 februari 1943 ook mijnen leggen bij de Friese eilanden. Vier vliegtuigen werden ingezet om deze operatie uit te voeren. Alle vliegtuigen hebben met succes hun mijnen in het toegewezen gebied gedropt en ze zagen dat de parachutes zich openden. Geen vijandelijk vliegtuig werd gezien, Wel was er luchtafweer en waren er zoeklichten. Het weer was helder maar nevelig, het zicht was redelijk goed. Navigatie was uitstekend. Vertrek 18:25 - Geland 22:25 Vluchttijd 04:00

[Boven de Waddeneilanden lag een transport route van schepen die onder andere ijzererts uit Scandinavië naar Rotterdam vervoerden waarna het werd overgebracht naar de Duitse oorlogsindustrie in het Roergebied. De vele mijnen die gelegd werden brachten naar verluidt een 150 (meest Duitse) oorlogsschepen tot zinken en meer dan het dubbele raakte beschadigd. Ook zouden er ten minste 300 vrachtschepen fataal door geraakt zijn en een ruime helft daarvan raakte beschadigd. Ook voor Duitse onderzeeërs bleek een botsing met een zeemijn meer dan eens een fatale afloop tot gevolg te hebben. Tegenwoordig vinden vissers dan ook nog met enige regelmaat (restanten van) mijnen. 20 oktober 2020 en 19 juni 2021 worden door vissers zeemijnen aan land gebracht.

Al op 28 februari zien we weer dezelfde bemanning in actie, maar nu hebben de tweelingbroers Tod gewisseld. Nu vliegt Ernie Tod mee als telegrafist op een actie tegen doelen bij St. Nazaire, Frankrijk. Zeven vliegtuigen werden ingezet om de bovengenoemde doelen aan te vallen. Een van de vliegtuigen kon echter niet opstijgen vanwege brandstofproblemen. De overige zes vliegtuigen vielen met succes het doel aan. Hun bommen bleken te ontploffen in het doelgebied (dat behoorlijk in brand stond). De vuren waren veertig mijl verderop te zien. Er was matig en zwaar afweergeschut wat nauwkeurig samenwerkte met zoeklichten. Hierdoor werd een vliegtuig geraakt, wat landde op Castle Camps. Een paar vijandelijke vliegtuigen werden gezien, maar er werden geen aanvallen gedaan. Het weer was helder, hoewel het zicht vanwege de nevel slechts redelijk was. Navigatie was erg goed. Vertrek 18:34 - geland 23:35 vluchttijd 05:01

[28 februari/1maart wordt St.Nazaire aangevallen. Als eerste door een groep pathfinders, die een reeks doelen markeren met brandbommen. Daarna volgen 6 groepen bommenwerpers, die een vernietigend effect hebben op deze havenstad, die door de Duitsers gebruikt werd als bevoorradings-stad en reparatieplaats voor de Duitse marine. red]

Op 1 maart 1943 bleek het tijd voor een langere vlucht verder vijandelijk gebied in. Met de Rothchild bemanning en met nu Douglas Tod als telegrafist, vliegt Eric in deStirling Mk.I BK602naar doelen bij Berlijn. Acht vliegtuigen werden ingezet voor de aanval. Twee vliegtuigen werden echter gedwongen vervroegd terug te keren omdat ze problemen hadden met hun intercom en met de achterste geschutskoepel. Hun bommen werden ergens gedropt. De overige zes vliegtuigen vielen het doel met succes aan. Dit wordt beschouwd als een eersteklas actie. Er werden kolossale branden gezien, die de bedoelde plekken geraakt hadden en tot op 240 mijl afstand werden gezien toen het vliegtuig terugkeerde. Drie vliegtuigen werden geraakt door afweergeschut in het Ruhrgebied, maar ze konden toch veilig terugkeren. De verdediging in het doelgebied was verder eigenlijk slecht. Sommige vijandelijke vliegtuigen werden gezien, maar er vonden geen gevechten plaats. Er was een lichte bewolking in het doelgebied, hoewel het zicht zeer goed was en de gronddoelen zeer duidelijk te zien waren. Navigatie was uitstekend. Vertrek 18:35 - geland 02:35 vluchttijd 08:00

Op 5 maart 1943 bij een aanval op doelen in Essen werd de bemanning uitgebreid naar 8 personen. De gebroeders Tod die voorheen afwisselend meegingen, mochten nu dus beide gelijktijdig mee. Ze kregen nu de Stirling Mk.I BF 455 min of meer als vast vliegtuig. Met negen vliegtuigen uit het 75th squadron, deel uitmakend van een vloot van 442 vliegtuigen werd om half acht 's avonds opgestegen en koers gezet naar het beoogde doel. Één vliegtuig stortte een minuut na het opstijgen neer, toen een van de motoren vastliep. De piloot maakte echter een goede noodlanding en hij en de bemanning ontsnapten ongedeerd. Een ander toestel moest wegens motorpech vroegtijdig terugkeren. De overige zeven vliegtuigen wierpen met succes hun bommen in het doelgebied. Er werd een zeer grote concentratie van branden gezien met enorme gebouwen in het midden, waardoor er geen twijfel bestond over het succes van de operatie. De gloed van de branden was te zien tot aan de Nederlandse kust toen onze vliegtuigen op weg waren naar huis. Zowel het heftige afweergeschut, als ook de zoeklichten konden niet verhinderen dat onze vliegtuigen weer veilig terugkeerden. Een paar vijandelijke vliegtuigen werden gezien, maar er vonden geen gevechten plaats. De betreffende commandant/bevelhebber van de actie stuurde iedere bemanning een felicitatie vanwege het succes van de actie. [Essen was vooral bekend vanwege de staalindustrie. Er waren al bombardementen geweest in het voorjaar van 1942, maar de oorlogsindustrie had zich weer hersteld. De Kruppfabrieken produceerden o.a. tanks, zwaar geschut (ook voor de marine) en munitie] geland 00:00 vluchttijd 04:30

Nog zo'n lange afstand moest worden gevlogen boven vijandelijk gebied op 9 maart 1943 voor een aanval op doelen in München. Voor deze aanval werden 217 Britse Bommenwerpers ingezet waarvan vijf Stirlings van het 75th squadron. Eén vliegtuig raakte echter te ver van de baan op weg naar het doel; na vergeefse pogingen om weer op de juiste koers te komen, moest de missie worden gestaakt. De overige vier vliegtuigen wierpen met succes hun bommen in het doelgebied, wat intense branden tot gevolg had. Zwarte rook steeg op uit deze branden tot een hoogte van wel 10.000 voet. Een grote explosie werd ook gezien vanuit het midden van het doel. In het begin was er hevig en zwaar afweergeschut, wat afzwakte naar mate de aanval vorderde. Het zicht was erg goed en gronddetails waren duidelijk te zien. Er was een goede navigatie mogelijk. [de bombardementen van München hadden ook tot doel om de Duitse moraal te ondermijnen. Men wilde laten zien dat de geallieerden in staat waren tot ver in Duitsland, in het hart van hun cultuur vernietigend op te treden]

Vertrek 20:30 - geland 04:30 vluchttijd 08:00

Op 22 maart wordt er weer een aanval ingezet op doelen in de Franse havenstad St. Nazaire, maar op een afstand van twintig minuten van hun doel worden alle vliegtuigen teruggeroepen. Ze brachten allemaal hun bommen terug, met uitzondering van één vliegtuig, die ze moest afgooien. [Op zich is dit opmerkelijk omdat het niet gebruikelijk was dat vliegtuigen hun bommen mee terugnamen, gezien het gevaar van een crash bij de landing. Men dropte dan vaak de bommen in zee.] Stirling Mk.I BF455 dnc AA-Y Vertrek 19:10 - geland 23:10 vluchttijd 04:00

Dat het niet altijd even goed en geolied liep bewees ook de aanval van vier april 1943 op Kiel. Van de tien vliegtuigen die mee zouden doen, keren er vier vroegtijdig terug vanwege motorproblemen en één was al niet opgestegen vanwege pech. Dit zegt natuurlijk ook iets over de kwaliteit van Eric Grainger als boordwerktuigkundige. Hun vliegtuig volbracht samen met de vier andere overgebleven Stirlings probleemloos de missie. Het doel werd met succes gebombardeerd.

Vertrek 20:40 - geland 02:30 vluchttijd 05:50

Dan komt de bewuste dag van de een aanval op doelen in Frankfurt op tien april 1943. Er werden twaalf vliegtuigen ingezet om de bovengenoemde doelen aan te vallen met bommen en brandbommen. Drie vliegtuigen moesten vroegtijdig terugkeren omdat ze de hoogte niet konden houden. Acht van de overgebleven vliegtuigen wierpen met succes hun bommen in het doelgebied. Door de dikke bewolking was het doel niet te zien, toch was er een grote rode gloed te zien. Zowel licht als zwaar afweergeschut dat weer samenwerkte met de zoeklichten, maakte dat er weerstand werd geboden. Verschillende vijandelijke vliegtuigen werden gezien en er vonden twee korte gevechten plaats. Behoorlijk bewolking in het doelgebied, maar het was wel helder en donker boven ons vliegtuig. Navigatie was uitstekend. Het vliegtuig de Stirling III, BF455 onder aanvoering van F/Sgt. Rothschild waarin dus naast Eric Grainger en de gebroeders Tod, nu ook James Leonard Richards meevloog, dropte ook volgens plan zijn bommen, maar werd boven het doel geraakt door afweergeschut en aanvaardde beschadigd de terugreis. Dit moet voor Eric een zware klus geweest zijn om het vliegtuig vliegend te houden. Vooral ook omdat ze daarna ook nog gevolgd werden door vijandelijke nachtjagers. Door hun beschietingen werden de tanks geraakt waardoor de brandstof lekte. Eric moet dit gegeven met de piloot besproken hebben en de inschatting gemaakt hebben dat ze niet genoeg brandstof meer hadden om een volledige terugreis te kunnen maken. Ze maken een noodlanding in de Noordzee. Deze terugreis van de Stirling BF 455 en wat er gebeurt is te lezen in het verslag van de gebroeders Tod. Maar de gehele bemanning redt het om uit het vliegtuig in een reddingsvlot te komen. Het watervliegtuig dat hen komt redden landt zo dicht bij hen, dat door de golf die ontstaat hun reddingsvlot omslaat. De mannen vallen in het nog koude Kanaalwater. Toch worden ze allen gered en in het watervliegtuig getrokken. Eric Grainger heeft door dit incident wel een behoorlijke shock opgelopen. Meerdere informatiebronnen getuigen ervan.

Dan lijkt het erop of wordt de bemanning enige rust en herstel geboden, want we zien ze voor het eerst weer gezamenlijk in actie op 12 mei 1943 Bij een aanval op Duisburg. Negen vliegtuigen van uit het 75th squadron werden hiervoor ingezet. Duisburg als strategisch punt op plek waar de rivier de Roer uitmondt in de Rijn. Een plek van chemische en staalfabrieken voor de oorlogsindustrie. Reden voor een aanval van de geallieerden op 12 mei 1943. We zien ook de bemanning van Rothchild met de ons bekende Eric Grainger en de gebroeders Tod weer in actie in een nieuwe Stirling: Mk.III BK809 AA-T

Van hun squadron werden negen vliegtuigen ingezet om de doelen aan te vallen. Stirling Mk.III. BK.721 onder bevel van F/Lt. E.R.M. Appleton slaagde er tijdens het opstijgen niet in een obstakel aan het einde van de baan te ontwijken en stortte bijna onmiddellijk daarna neer. Alle bemanningsleden, met uitzondering van F/Lt. Appleton en de radiotelegrafist, F/Sgt. Cocks, S.G. werden gedood. De piloot liep ernstige verwondingen op en de telegrafist raakte ook gewond. Beiden werden opgenomen in het ziekenhuis. Als gevolg van deze crash konden twee vliegtuigen niet opstijgen. Een vliegtuig keerde vroeg terug omdat de kapitein ziek was. De overige vijf vliegtuigen slaagden in hun voorgenomen acties. Er werd wel weerstand geboden met zwaar afweergeschut, samenwerkend met zoeklichten. Echter dit bleek niet heel effectief. Een paar vijandelijke vliegtuigen werden gezien, maar er vonden geen gevechten plaats. Het weer was zeer helder in het doelgebied met goed zicht, behalve grondnevel die identificatie verhinderde. Navigatie was erg goed.

Vertrek 00:34 - geland 02:12 vluchttijd 01:38

In hetzelfde vliegtuig vertrekken ze op 25 mei 1943, om 23.59 uur, 's nachts, voor een vergelijkbare missie tegen doelen bij Düsseldorf. Één vliegtuig, Stirling Mk.I. BK602, onder bevel van sergeant T.W. Darton, keert niet terug en raakt vermist. Eric en zijn bemanning landen na een vlucht van ruim een uur weer veilig om 1.08 vroeg in de morgen.

Op 29 mei 1943 ondernemen ze hun laatste vlucht in deze samenstelling van bemanning. Ze moeten doelen in Wuppertal aanvallen. (zie voor het verslag van deze missie het verslag over James Leonard Richards. Ook hij vloog mee, maar dan in een ander vliegtuig.) Zoals ook daar vermeld waren de gecrashte vliegtuigen de Stirlings Mk.III BK776 aangevoerd door P/O. R.F.Bennett, Mk.I EF398, aangevoerd door F/O. RB Vernazoni, MK.III EH881 aangevoerd door Sgt. JH Carey en Mk.III Bf561, aangevoerd door Sgt. SR Doorn.

De Stirling Mk.III BK809 AA-T waarin Grainger en de gebroeders Tod zaten landde weer veilig in Engeland. Vertrek 23:08 - geland 01:15 vluchttijd 02:07

Hun gezagvoerder Rothchild heeft dan zijn vlieguren erop zitten en vertrekt. Het lijkt wel aannemelijk, maar het is niet bekend of Eric Grainger vanaf 3 tot 16 juni 1943 ook met de gebroeders Tod mee is geweest voor bijscholing naar de 1657 Conversion Unit. Maar wel weten we dat hij ook deel uitmaakt van de bemanning van de voor hen allen nieuwe bommenwerper de Stirling EH 889 onder bevel van een voor hen nieuwe piloot, Thomas Mc Crorie.